tisdag 29 januari 2008

Mycket i huvudet

Ho ho … jag har varit och hämtat en mkt välpackad barnvagn på Bussgods. Jag tittade lite hastigt i kartonger och plast säckar och den ser mkt fin ut *ler*. Skall bli intressant att packa upp den hemma sedan. Det blir nog Johans jobb eftersom jag skall först på öppet hus på dagis och sedan i kväll på föräldraråd.
Har jag berätta vi tackade ja till det andra dagiset? … Usch jag har lite funderingar kring detta fortfarande. Det är ju inte lätt att veta och att göra rätt … min magkänsla är kluven och Linnea har ju ingen aning och vi har inget att jämföra med. Vi vill ju bara ge Linnéa de absolut bästa förutsättningarna, eller hur?

Det nya dagiset är ett välrenommerat föräldrakooperativ med max 14barn från blöjfri ålder till 6år samt 3st lärare. Föräldrarna har mkt att säga till om och det är vi som anställer personalen. Dessa som jag i detta tidiga stadium inte vet så mycket om. Varken utbildning eller bakgrund. Föräldrarna till de andra barnen är enbart positiva och det är ju klart att detta väger in en del. Utemiljön är en skyddad och mysig innergård med uppväxta träd och buskar liksom lekstuga och sandlåda med rutschkana etc. Något liten utemiljö kan jag tycka men å andra sidan är de inte så många heller… själv älskar jag stora öppna ytor som inte ger en instängd eller inlåst känsla. MEN de är faktiskt mycket ute på byn också bl.a vid havet, på biblioteket, andra lekplatser. De åker på längre utflykter. Veckoschemat och läroplanen ser mkt bra ut och de använder sig både av Reggio Emilia samt Montessori pedagogik.

Det gamla dagiset är helt splitter nytt kommunaltdagis sedan 1 år tillbaka med ny personal som anställts med blandad bakgrund och utbildning med betoning på Ur&Skur liksom Reggio Emilia pedagogiken. Här har vi varit med ifrån början och äntligen börjat lära känna personal samt barn. Jag kan villigt erkänna att det har tagit lång tid att sätta många grundstenar och att få upp miljön på insida och utsida och som fortfarande haltar. Vi har varit på kollisionskurs med några fröknar och jag har inte alltid tyckt om det jag sett när jag kommit för att hämta Linnéa eller när det har varit tal om sjukdomar etc. Men det är också stökigt när allt är nytt och innan alla hittat sina roller. Inne miljön är stor och ganska kal och avskalad. Fördel: De har en målarateljé (jag älskar). De har små stationer att leka vid enligt RE pedagogiken vilken vi gillar mycket. Det skapar lugn hos barnen och de får tid att leka med respektive och station utan att bli störda eller att andra barn kommer och lägger sig i. De är 19stycken i Linneas grupp och 15st i den andra gruppen. De planerar att bygga ut dagiset till det dubbla … och det känner vi som något negativt. Ute miljön är väldigt kal och inte något är uppväxt än men gisses vilka ytor att röra sig på, springa och leka. Visst lärarna har ju mindre koll.
Det är fräscht och jag tycker ändå att vi har möjligheter som förälder att påverka även om det tar mkt längre tid innan vi ser resultat.

Tyck gärna till om ni har några funderingar eller argument för eller emot.

Inga kommentarer: