tisdag 24 april 2007

11 Juni

Lilla Néa går inte upp i vikt som hon bör och inte heller följer hon sin kurva för längd. Distriktsköterskan kunde inget göra mer än konstatera detta samt säga att: eftersom Distriktsläkaren skickat in en remiss till barnmottagningen Helsingborgslasarett så har ärendet lämnat deras ansvar och ligger nu hos bm.
Jag kör Néa till dagis och ringer till bm. Jo då de har fått remissen som skickades den 28 Mars och jo då vi har fått en tid hos läkaren på bm ... 11 JUNI !!! Så bra är den svenska sjukvården. Inkludera 1½ åringar som har ev. gluten eller lactos intolerance, lös mage som troligen inte tillgodogör sig behövd näring för en 1½åring, följer inte sina kurvor, inkludera dessa i den svenska 3 månaders vård garantin. Fy FAN rent ut sagt! Jag blev fly förbannad, bad sekreteraren (som inte kunde ge ut varken telefonnr till läkaren eller ordentlig information till mig ang. vad vi skall ge N att äta undertiden) om ursäkt för att hon stakar'n skall behöva sitta som ett stoppblock och ta emot mitt samtal ... och så skällde jag ut henne.

Vad är det vi betalar skatt till ? Jag räknade snabbt fram att det är billigare och effektivare att ha privata försäkringar ... Tyvärr får ju inte vi svenska medborgare veta exakt vart eller hur mkt av våra skattepengar som går till vad.
Det skulle jag veta om vi kunde få mer kontroll privat samt kunna ställa krav. Jag säger inte att allt är kasst dit våra skattepengar går till men definitivt sjukvården och landstingen.


Vid lunch ringde sekreteraren och talade om att de hade skaffat fram en ny tid till Néa den 2:e Maj. No comments ... men tack till detta besked för N skull.

På eftermiddagen fick jag reda på av än vänninna att alla svenska barn har rätt till privatvård kostnadsfritt ... hm, jaha.
Detta skall jag ta reda på mer info om.


Jag uppmanar fler att skriva sina historier ang svensk sjukvård så att vi kan göra någon förändring.

Fortsättning följer. Nu jag skall få en behövd massage som.

Inga kommentarer: